Youtube

Jestem przerażony. Podczas gdy liczba zgonów spowodowanych przedawkowaniem opioidów w kraju wciąż rośnie, cena ratującego życie leku Naloxone, znanego również jako Narcan, wzrosła sześciokrotnie

, kosztując podatników miliony.

W niedzielnym programie "60 Minutes" przedstawiono raport republikańskiego senatora z Ohio Roba Portmana i demokratycznego senatora z Delaware Toma Carpera, w którym poruszono kwestię niebotycznie wysokich cen naloksonu.

"Po prostu oburzające"

99-stronicowy raport Stałej Podkomisji ds. Dochodzeń (PSI), której przewodniczy senator Carper, stwierdza, że firma Kaleo z siedzibą w Wirginii "wykorzystała kryzys opioidowy", podnosząc cenę swojego leku EVZIO z 575 dolarów za jednostkę w 2016 r. do 3750 dolarów, a następnie do 4100 dolarów zaledwie 11 miesięcy później, uruchamiając nowy model dystrybucji planujący "wykorzystać okazję", jaką jest "przedawkowanie opioidów na poziomie epidemii".

Firma zmieniła również swoją strategię sprzedaży i zachęcała lekarzy do wypełniania formalności w celu zidentyfikowania EVZIO jako leku niezbędnego z medycznego punktu widzenia, co pozwoliło im ominąć tańsze wersje generyczne leku.

CBS

"Nalokson jest niezwykle ważnym lekiem odwracającym skutki przedawkowania, który nasi ratownicy medyczni wykorzystali do uratowania dziesiątek tysięcy istnień ludzkich" - powiedział senator Portman. "Fakt, że jedna z firm drastycznie podniosła cenę swojego naloksonu i kosztowała podatników dziesiątki milionów dolarów z tytułu zwiększonych kosztów leków, a wszystko to w czasie ogólnokrajowego kryzysu opioidowego, jest po prostu oburzający".

Dodatkowo zaznaczył, że "Podkomisja będzie kontynuować swoje wysiłki w celu ochrony podatników przed producentami leków, którzy wykorzystują luki w systemie Medicare i Medicaid, aby czerpać zyski z ogólnokrajowego kryzysu opioidowego."

Jak to się stało

Kiedy lek zadebiutował na rynku w 2014 roku, zewnętrzni eksperci zalecili firmie Kaleo ustalenie ceny początkowej na poziomie 250-300 dolarów. Firma zdecydowała się jednak ustalić cenę wyjściową na poziomie 575 dolarów - na tyle niską, aby nie dopuścić do ograniczenia dostępu do leku w ramach Medicare i dla wielu pacjentów komercyjnych. Poinformowano, że gdyby cena wynosiła 600 dolarów, pacjenci Medicare i około 20% pacjentów komercyjnych musieliby ponosić większe koszty zewnętrzne za lek, co spowodowałoby mniejszą liczbę zrealizowanych recept.

NBCWhile w tym

czasie, sprzedaż zaczęła się słabo z powodu ubezpieczycieli, którzy chcieli tańszych alternatyw dla leku przed przejściem do drogiej marki. Jednak 18 miesięcy po wprowadzeniu leku na rynek jego cena wzrosła z 575 do 750 dolarów, przy czym, jak zauważono w raporcie, "jeden z dyrektorów firmy stwierdził, że takie podwyżki cen po wprowadzeniu leku na rynek są "standardem" w przemyśle farmaceutycznym".

Wraz ze wzrostem cen sprzedaż spadła, a firma zatrudniła nowych konsultantów, którzy zalecali inne podejście, obejmujące podwyżki cen i korzystanie ze specjalistycznych aptek. W tym czasie recepty były kierowane do specjalistycznych aptek, które usuwały jak najwięcej przeszkód, aby ułatwić pacjentom dostęp do leku (np. nie było już ubezpieczycieli poszukujących generycznych, tańszych wersji lub uprzedniej zgody na lek).

Chociaż niektóre plany opieki zdrowotnej miały nadal pokrywać koszty EVZIO, nowe podejście zakładało, że firma będzie pokrywać dopłaty, a jeśli ubezpieczenie nie pokryje kosztów leku, firma dostarczy go pacjentowi bez żadnych opłat. Aby pokryć te koszty, firma drastycznie podniosła cenę.

W tym momencie, w kolejnych miesiącach, firma podniosła cenę naloksonu do 3750 USD, a następnie do 4100 USD. W 2015 r. firma pobierała średnio 609 dolarów za zestaw, a po podniesieniu ceny i zmianie strategii sprzedaży, firma pobierała od Medicare średnio 3 854 dolary za zestaw.W raporcie zauważono, że "dzięki podniesieniu ceny i nowemu modelowi biznesowemu, Kaleo starało się 'skapitalizować okazję', jaką jest przedawkowanie opioidów na poziomie epidemii - dobrze znany kryzys zdrowia publicznego."

Wykorzystywanie kryzysu opioidowego

W poniedziałek firma broniła swoich cen w publicznym oświadczeniu, zauważając, że przekazała zestawy i uratowała tysiące istnień ludzkich - zauważając również, że nigdy nie osiągnęła zysku.

"Wierzymy, że pacjenci i lekarze powinni mieć możliwość dokonywania sensownych wyborów" - powiedział rzecznik firmy. "Nie ulega wątpliwości, że złożoność naszego systemu opieki zdrowotnej ma niezamierzone negatywne konsekwencje dla wszystkich zaangażowanych, ale przede wszystkim dla pacjentów. W związku z tym zbadaliśmy realne możliwości w ramach obecnego systemu opieki zdrowotnej, aby udostępnić EVZIO pacjentom w odpowiedzialny, znaczący i przystępny sposób."

Jednak pamiętając o tym, firma i tak ustaliła w 2014 roku cenę debiutu na poziomie dwukrotnie wyższym niż zalecany przez ekspertów. Na szczęście EVZIO nie jest jedyną dostępną wersją naloksonu. Dostępna jest również wersja w aerozolu do nosa, a także wersje generyczne leku.

W raporcie stwierdzono, że "ponad 600-procentowa podwyżka cen EVZIO przez firmę Kaleo to nie tylko wykorzystywanie kraju pogrążonego w kryzysie opioidowym, ale także amerykańskich podatników, którzy finansują rządowe programy opieki zdrowotnej mające stanowić siatkę bezpieczeństwa dla osób starszych i najbardziej bezbronnych w naszym kraju."